zondag 27 oktober 2013

DAG 28 HOSPITAL DA CRUZ -> MELIDE

Etappe: Hospital da Cruz -> Melide
Periode: 27 oktober 2013
Afstand: 28,00 km ( totaal: 722,20 km )
Moeilijkheidsgraad:Middelmatig
Regio: Galicië
Weer: 16 graden
I-pod: Nina Simone, Otis Redding, Bob Marley,...


Voor de natuurliefhebber zal deze etappe om duimen en vingers van af te likken zijn. Voor de strandganngers onder u, is het beter om te stoppen met lezen, en uw volgende all in te boeken. U heeft uw keuze gemaakt. Ok, hier gaan we.

Bij het verlaten van Hospital da Cruz, is het bewolkt, en zo zal het de hele dag blijven. Spijtig genoeg slecht weer om goede foto's te maken, maar om te stappen, ideaal weer. Hospital da Cruz, heet niet voor niets da Cruz. De kruisbeelden volgen elkaar in sneltempo op. Het best bewaarde treffen we aan,  net buiten Hospital, maar dit is een pelgrimskerkhof. Ik probeer het kruisbeeld enkel in mijn ooghoek te houden en niet te denken aan het feit, dat hier werkelijk pelgrims liggen, die het leven hebben gelaten tijdens de tocht. Ik trek gauw verder. Dit is niet goed voor een trekkende pelgrim, die nog 28 km voor de kiezen heeft vandaag.


Al gauw trek ik terug de bergen en de wouden in. Hier voel ik mij thuis. Ik volg wel heel de dag de weg, maar deze is goed gescheiden van de oorspronkelijke Camino, en door het aanleggen van een nieuwe gewestweg, tref ik bijna nooit verkeer. Het enige verkeer dat langskomt, zijn horden taxis, die pelgrims van punt 1 naar punt 2 brengen.


Daarna is gezellig vertoeven in de dichte bossen van Galicië. Een unicum enkel gereserveerd voor degenen die het er voor over hebben om te voet door dit verdoken stukje Spanje te trekken


Na een goede 2 uur kom ik aan in Palas De Rei. Wat eigenlijk mijn einddoel was voor vandaag. Door de extra kilometers de laatste dagen zou de etappe er vandaag dan al op zitten. Dit is iets te weinig van het goede dus ik trek verder richting Melide. Dat ligt nog 16 km voor mij uit. Maar we hebben tijd, dus rustig stap ik verder.


Terug de bossen in, die ondanks het ontbreken van de zon, toch het beste van zichzelf geven.




5 km voor Melide tref ik voor het eerst het teken van Compostela aan. Ik kom dichter en dichter bij he einddoel. Nog 51 km en ik kom aan, bij de kathedraal, waarvan ik een maand geleden niet had kunnen denken dat ik deze ooit zou halen. Maar zoals altijd hout vasthouden, want een aantal dagen geleden zijn er twee pelgrims omgekomen. Ik loop veilg Melide binnen. De gedachte dat dit binnenkort voorbij zal zijn is tristig, maar wat we tot nu toe beleefd hebben, was schitterend. Daar kan een mens alleen maar dankaar voor zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten